Modersmålspedagoger har i flera år åkt till kommunens förskolor en gång i veckan för att ge språkstöd åt 4-5 åringar med annat modersmål än svenska, skriver Corren.
Kritiserat system
Men nu är en förändring på gång efter att kommunen kritiserats av Skolinspektionen. De påpekade att språkstödet ska ges till alla barn i behov, oavsett ålder.
Enligt barn- och ungdomschefen i Linköping Lars Rejdnell fungerar inte systemet med uppsökande verksamhet längre.
– När det här infördes fanns det någonstans mellan 25 och 40 förskolor som hade det här behovet. I dag, när antalet förskolor med behov är minst 170, så klarar vi det inte. Vi måste hitta ett annat sätt som dessutom överensstämmer med lagen, säger han till Corren.
Förskolans ansvar
Enligt Rejdnell har viss del av modersmålsstödet utvecklats till att likna modersmålsundervisning och det faller utanför de krav som förskolan har på sig. Förskolan ska, enligt skollagen, medverka till att barn får utveckla såväl svenskan, som sitt modersmål. Det är förskolechefens ansvar att se till att det blir så.
Hur förskollärare, som kanske bara pratar svenska, rent konkret ska gå kunna utveckla och stödja fler hemspråk är oklart.
Facklig kritik
Från facket är kritiken hård. MBL-förhandlingen i frågan avslutades i oenighet. Lärarförbundets ordförande Sandra Wahlström, är mycket kritisk.
– Problemet, som vi ser det, är att man förändrar utan att konkret veta vad man ska göra istället.
Wahlström förstår att något måste göras och säger att delar i förslaget är bra. Men problemet är att det nu kommer att läggas ännu mer till den börda som förskollärarna redan har.
Nästa vecka väntas politikerna ta beslut i frågan.