Några av studenterna vi träffar har precis blivit klara med sitt senare projekt: ett spel där du kan sätta dig in i hur det är att ha aspergers syndrom.
Spelet visar hur ansträngande det kan vara för en person med aspergers att göra saker som andra gör utan att blinka. Att det tar mycket energi, att fatta beslut som att ta sig upp ur sängen, eller att ta en dusch. I spelet visas detta med en energimätare.
Under arbetet har spelstudenterna träffat och intervjuat personer som har olika nedsättningar.
”Learning by doing”
En annan grupp studenter har tagit fram en app som ska lära barn och ungdomar att göra efterforskningar på nätet. Båda dessa spel är exempel på så kallade ”serious games”, det vill säga att använda spelens dramaturgi och form till annat än bara underhållning.
– Spel erbjuder ju en annan form av interaktivitet. Det är lite mer ”learning by doing” än att bara passivt sitta och ta in information. Detta är något som jag tror väldigt mycket på och som kan användas för seriösa ändamål, säger studenten Filip Swärdh.