En liten flicka springer med snabba steg genom korridoren iJasminskolan. När hon kommer in i klassrummet blir hon stående en stund. Tar inrummet. Hennes klassrum. Hon ler stort och pekar mot tavlan. Där har henneslärare stått.
Så går hon fram till en av bänkarna. Hennes bänk. Och stårdär allvarlig en stund. För sista gången.
Det är långfredag och klockan närmar sig två påeftermiddagen. Ute i korridoren tjuter en visselpipa. Det är dags att gå nu.Cirka 35 föräldrar och barn har samlats på skolan för att demonstrera motnedläggningen.
”Varför frågade de inte oss?”
Många är uppgivna och förstår inte varför skolan läggs ner.De känner inte igen sig i den bild som Skolinspektionen ger.
– Som jag ser det är allt bra här. Varför frågadeSkolinspektionen inte oss föräldrar vad vi tycker om skolan, säger Abdul Kader.
Han håller sina barn hemma nu och tänker inte skicka demtill Vrinneviskolan, som eleverna nu hänvisas till.
”Jag håller mina barn hemma”
– Jag vill inte ha barnen på en annan skola som jag intekänner till. Dessutom har vi ingen skolskjuts dit, säger han.
Föräldrarna går med plakat längs Södra Promenaden iNorrköping. Vid biblioteket stannar de och flera vill berätta om sinfrustration.
– Det är inte rätt att Skolinspektionen beslutar attstänga så snabbt, säger Sala Sharif Nasser och fortsätter:
– Det normala är väl att man informerar de berörda. Mankan väl inte stänga så här plötsligt!
”Jag trodde Sverige var ett demokratiskt land”
Han säger att han flyttade till Sverige för att han troddeatt det var ett demokratiskt land där alla människor har samma rättigheter.
– Nu upplever jag att det inte är sant.
Flera föräldrar tycker att det är konstigt attSkolinspektionen inte har intervjuat föräldrar och elever på skolan innan defattade beslutet. De tycker också att det är konstigt att de inte fick någoninformation innan det var för sent.
Abdul Raman säger att han är kritisk mottillvägagångssättet. När man stänger skolan så här snabbt försvinner ju mycketkunskap om eleverna. Personalen på skolan hinner inte föra över informationentill den nya skolan, anser han.
”Varför stänger man skolan så snabbt?”
Om man verkligen tänkte på barnens bästa skulle man intestänga skolan så snabbt, säger flera av föräldrarna. Nu splittrar man barnenoch skapar kris och chock, anser flera föräldrar. På vilket sätt ska det gynnabarnen?
Dessutom blir barnen stämplade eftersom man säger att de hargått på en dålig skola, anser flera föräldrar. De påpekar att flera andraskolor har stängts i Norrköping, till exempel Victoriaskolan, men då harprocessen varit långdragen och man väntar tills terminen är slut och barnen harfått plats på en ny skola. Varför har man inte ens kontaktat föräldrarna,frågar de demonstrerande föräldrarna gång på gång.
”Skolinspektionen har inte lyssnat på oss”
– Dessutom byter man ju bara lokaler. Elever och personalflyttas till Vrinneviskolan. Vad blir skillnaden då? Var det bara lokalerna somvar dåliga, säger Yusuf Mohamed Ahmed och tillägger:
– En av bristerna som Skolinspektionen pekar på är attföräldrarna inte har haft tillräckligt stort inflytande på Jasminskolan. MenSkolinspektionen lyssnar ju inte alls på oss!
Fakta
Skolinspektionen stängde Jasminskolan
I veckan stängde Jasminskolan i Norrköping.
Det var Skolinspektionen som fattade beslutet eftersom myndigheten anser att skolan har stora brister.
Rektorn har inte gjort tillräckligt för att se till att skolan blev bättre, enligt Skolinspektionen. Därför stängdes skolan.
Eleverna ska i stället gå på Vrinneviskolan i Norrköping, men SVT Östnytt har tidigare berättat att många elver, kanske så många som hälften, inte kom till den nya skolan.
Skolinspektionen har kritiserat Jasminskolan för att eleverna inte har fått tillräckligt med stöd. Det finns många elever som behöver extra hjälp och det har de inte fått, enligt Skolinspektionen.
Jasminskolan har en religiös inriktning mot islam och har cirka 100 elever i fritidshem, förskoleklass och årskurserna 1-9. Eleverna kommer från Norrköping och Linköping.
Norrköpings kommun har öppnat en tillfällig skola på Vrinneviskolan för Jasminskolans elever. Kommunens förhoppning är att personalen på Jasminskolan kan följa med eleverna och vara ett stöd för dem.