• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Följ med och ta en titt på drönaren som kan bli en exportframgång Foto: Carl Bruno Tersmeden/SVT

Byggen av jättedrönare kan bli storindustri i Åtvidaberg

Uppdaterad
Publicerad

Stora drönare som kan lyfta upp till 1,5 tons vikt är redo att börja tillverkas i Åtvidaberg, som kanske är på väg att bli Östergötlands nya flyghuvudstad.

Det internationella intresset är stort för jättedrönarna från Åtvidaberg, berättar företagets chef Claes Drougge.

– Det här är en ”gamechanger”. Det här kommer att kunna påverka allt i vårt samhälle, att man nu kan använda obemannade farkoster på samma sätt som man använder helikoptrar idag.

Han berättar att deras jättedrönare kostar mellan en och tio miljoner kronor, beroende på vilken utrustning som ska finnas på den och att man nu använder förbränningsmotorer för att kunna ha längre flygtid. I inslaget ovan berättas det om hur drönarna ska användas och vi får se bilder från provflygningar.

Facits stora fabrik måste byggas ut

Claes Drougges förhoppningar är att drönarna ska kunna tillverkas i Åtvidaberg, även om det kommer beställningar på riktigt många. Hans företag håller till i Facits gamla fabrik som han köpte för 10 år sedan.

Han berättar att mellan 20 och 30 procent av lokalerna var uthyrda då, men att de 50 tusen kvadratmetrarna inte räcker till längre. Lokalerna är proppfulla, så nu planerar han att bygga ut med ytterligare runt 10 tusen kvadratmeter

Vattendrönare har blivit en succé

I en del av fabriken tillverkas gula undervattensrobotar som också skapats av Drougges företag. De används främst till forskning och han berättar att de sålt 200 sådana till 17 olika länder, och att tanken är att luftdrönarna i framtiden ska kunna flyga iväg med vattendrönarna och placera dem i haven, där de ska utföra uppdrag.

Undervattensdrönare läggs ner i bassäng i fabriken Foto: SVT / Carl Bruno Tersmeden

Drönare är framtiden

Testflygningar görs på Västerviks flygplats, men fortfarande är det lite oklart hur sådana här stora drönare ska få användas i Sverige, och om de till exempel ska få frakta människor. Claes Drougge är övertygad om att det kommer att bli väldigt mycket drönartrafik i framtiden, och berättar vad han hörde på en konferens:

– Där var det en man som sa att alla pratar om hur man ska anpassa drönare till flygtrafiken, men ska man inte vända på frågan och fundera över hur vi ska anpassa dagens flygsystem efter drönarna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.