Det internationella intresset är stort för jättedrönarna från Åtvidaberg, berättar företagets chef Claes Drougge.
– Det här är en ”gamechanger”. Det här kommer att kunna påverka allt i vårt samhälle, att man nu kan använda obemannade farkoster på samma sätt som man använder helikoptrar idag.
Han berättar att deras jättedrönare kostar mellan en och tio miljoner kronor, beroende på vilken utrustning som ska finnas på den och att man nu använder förbränningsmotorer för att kunna ha längre flygtid. I inslaget ovan berättas det om hur drönarna ska användas och vi får se bilder från provflygningar.
Facits stora fabrik måste byggas ut
Claes Drougges förhoppningar är att drönarna ska kunna tillverkas i Åtvidaberg, även om det kommer beställningar på riktigt många. Hans företag håller till i Facits gamla fabrik som han köpte för 10 år sedan.
Han berättar att mellan 20 och 30 procent av lokalerna var uthyrda då, men att de 50 tusen kvadratmetrarna inte räcker till längre. Lokalerna är proppfulla, så nu planerar han att bygga ut med ytterligare runt 10 tusen kvadratmeter
Vattendrönare har blivit en succé
I en del av fabriken tillverkas gula undervattensrobotar som också skapats av Drougges företag. De används främst till forskning och han berättar att de sålt 200 sådana till 17 olika länder, och att tanken är att luftdrönarna i framtiden ska kunna flyga iväg med vattendrönarna och placera dem i haven, där de ska utföra uppdrag.
Drönare är framtiden
Testflygningar görs på Västerviks flygplats, men fortfarande är det lite oklart hur sådana här stora drönare ska få användas i Sverige, och om de till exempel ska få frakta människor. Claes Drougge är övertygad om att det kommer att bli väldigt mycket drönartrafik i framtiden, och berättar vad han hörde på en konferens:
– Där var det en man som sa att alla pratar om hur man ska anpassa drönare till flygtrafiken, men ska man inte vända på frågan och fundera över hur vi ska anpassa dagens flygsystem efter drönarna.