Cyklister är numera den trafikantgrupp som oftast hamnar på sjukhus efter en olycka, och de som skadar sig värst gör det i singelolyckor.
I en serie unika krocktester har VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut undersökt hur cykelmodellen påverkar skaderisken.
Ingen luftfärd
Till exempel förvånade elcykeln, när krockdockan vid ett plötsliga stopp inte flög över styret.
– Tvärtemot vad vi trodde visade det sig att elcykelns högre vikt och lägre tyngdpunkt gjorde att cykeln gled omkull istället för att slå runt framåt, säger forskningsledaren Anna Niska.
Fyra olika cykeltyper testades; dam-, herr-, ligg- och elcykel. De testades i 15 respektive 25 km/h.
Med huvudet före
Följden av ett plötsligt stopp, som vid en tvärnit eller när något åkt in i hjulet, blev en luftfärd över styret med huvudet före ner i backen. I den högre farten voltade till och med liggcykeln trots sin låga sitthöjd, så att och dockan slungades över styret.
En sned inkörning i en kant, som vid halka eller en kraftig undanmanöver, ledde däremot till ett fall i sidled.
Bättre ”fall” med damcykel
Sammanfattningsvis gav ”damcykeln” med öppen ram oftast fall där höft och axel slår i marken först. Medan cyklisten på en ”pendlarcykel/herrcykel” där cyklisten sitter mer framåtböjd, landar med huvudet före i marken.
Det är första gången som singelolyckor med cykel testas vetenskapligt i ett krocklabb. Mellan 20 och 30 cyklister dör varje år och till skillnad mot antalet skadade bilister är antalet skadade cyklister konstant.
VTIs resultat i korthet
- Fallförloppen skiljde sig åt mellan olika cykeltyper beroende på olycksscenario och hastighet och framförallt elcykeln betedde sig annorlunda än de övriga cykeltyperna. En högre hastighet kan ge en ökad skaderisk.
- ”Damcykel” med öppen ram gav oftast fall där höft och axel slår i marken något tidigare än huvudet, i varje fall vid lägre hastigheter.
- ”Herrcykel/pendlarcykel” där cyklisten sitter mer framåtböjd över styret tenderade att ge fler fall där huvudet träffar marken först, särskilt när farten ökar.
- Liggcykeln (beskrivning nedan) gled ganska beskedligt omkull i låg fart, men i högre farter och för plötsligt stopp i framhjulet visade den en riskabel tendens att slunga cyklisten i en bana över styret som ger ett huvudislag som är minst lika kraftigt som för de andra cykeltyperna.
- Ett plötsligt stopp ledde till en luftfärd över styret med ett kraftigt islag i huvudet medan en undanstyrning av framhjulet ledde till ett fall i sidled med ett något mildare huvudislag som följd.