I Linköping har man inte hört av Voi alls sedan lanseringsplanerna i höstas.
– Vi är så redo som vi kan vara, säger Linköpings trafikingenjör Jakob Olingdal.
Däremot har ett annat bolag etablerat sig i Linköping. Qick scooters har strax över 100 elsparkcyklar utplacerade i staden.
– Vi har skickat avsiktsförklaringen till Qick scooters och de är i begrepp att skriva under, säger Jakob Olingdahl.
Har körts i ett par veckor
– Det väldigt få synpunkter från allmänheten, några som hört av sig om att cyklarna står lite här och där. Och den typen av synpunkter förväntade vi oss, säger Jakob Olingdal.
Norrköping är redo
– Vi har en avsiktsförklaring som är antagen av tekniska nämnden, så vi är redo, säger Andreas Lundqvist som är trafikplanerare i Norrköpings kommun.
Men redan innan corona fick Norrköping beskedet att Voi avvaktar för att se hur marknaden ser ut.
– De har inget lanseringsdatum för Norrköping, säger Andreas Lundqvist.
Voi pausar
Voi har pausat verksamheten i de flesta av deras städer, med undantag för de nordiska huvudstäderna och Göteborg. De ansöker om statliga supportpaket i alla länder där de är verksamma, skriver de i ett pressmeddelande.
Så här lät Vois planer för Linköping och Norrköping;