De båda städerna hade möte med Voi i augusti. Företaget berättade då om sitt intresse för att få starta uthyrning av sina elsparkcyklar i de båda städerna i höst.
– Vi har fortsatta samtal med Norrköping och Linköping och ser fram emot att rulla ut vår flotta, säger Sofie Cederberg, kommunikatör på elskoterföretaget Voi.
I år eller nästa?
– Vi vill höra med Voi om de startar sin uthyrning i år eller nästa och ska försöka ha en avstämning med dem nu i veckan, säger Andreas Lundqvist, trafikplanerare på Samhällsbyggnadskontoret.
– Ja ännu är det inte bestämt när uthyrningen startar, men med största sannolikhet blir det tidigt i vår, säger Sofie Cederberg.
Avtal till bådas fördel
I Norrköping lägger kommunen nu sista handen vid sin avsiktsförklaring.
– Den är ingen kravlista, utan poängterar vad som är kommunens ansvar och inte, säger Andreas Lundqvist.
Företaget behöver inget godkännande av kommunen, men vill samarbeta och ha en ömsesidighet runt det nya fordonet.
Ingen kravlista
Begränsningar är ännu inte formulerade, men är tänkta att följa de lokala trafikföreskrifterna.
– Plus hur man ställer ifrån sig elsparkcykeln, så att den inte är i vägen för gående och så vidare, säger Andreas Lundqvist. Dokumentet ska tydliggöra ansvarsfördelningen mellan kommunen och elsparkcykeluthyrningen, menar han.