Det lokalstartade Enjoycity är ett av fyra företag med elsparkcyklar runtom i Norrköping. Delägaren Vivianne Ochoa Marin förstår kritiken som de mött om att scootrarna används vårdslöst, men håller inte med om att en avgift ska tas från företagen mot att de hämtar ut felparkerade scootrar som kommunen åtgärdat.
– Vi ser inte att det kommer att förändras, kunder kommer att fortsätta kasta iväg dem, säger hon.
Hör mer om Vivianne Ochoa Marins synpunkter om problemet med en avgift i klippet ovan.
Samtidigt tycker svenska Qick scooters att just det förslaget är en bra lösning på problemet.
– På så vis lägger man inte över avgiften på skattebetalarna utan företagen med elsparkcyklar får då stå för vad det kostar att forsla bort dem, svarar Diyar Kizil, verksamhetschef på Qick scooters.
”Vi har krav på bättre parkering”
Tier har elsparkcyklar över flera delar av världen. Det tyska bolaget har haft sin fordonsflotta i Norrköping sedan sju månader tillbaka. Joachim Nordström är regionansvarig i öst för Tier i Sverige. Inom kort kommer de att lansera två funktioner för att bättra på problematiken med felparkeringar.
– Vi vill att användarna ska bli bättre på att köra sparkcykel, främst parkeringen. Vi har krav på bättre parkering — man ska ta en bild på sin parkerade sparkcykel efter en åktur för att se om den står rätt, förklarar han.
Fortsätt titta i klippet ovan för att höra vidare om förslagen till att åtgärda felparkerade elsparkcyklar.
Se ordförande i Tekniska nämnden, Karin Jonsson (C), efter mötet med partierna om elsparkcyklarnas framtid i Norrköping.