Redan idag samsas bilar, motorcyklar, mopeder, lastbilar, cyklar och gående om utrymmet i våra städer. Nu väntar alltså ett nytt fordon, elsparkcykeln.
– Vi tror inte att de kommer att bråka om ytan utan samsas, säger Andreas Lundqvist, en av flera trafikplanerare på Norrköpings kommun.
Nytt fordon och gamla regler
När ett nytt fordon dyker upp i trafikmiljön så startar ett arbete med att se vilka regler som kan tillämpas. Idag räknas elsparkcykeln som en cykel, eftersom den inte går över 20 km/h.
I de städer där ett uthyrningssystem av elsparkcyklar redan finns har det kommit kritik. En del tycker att cyklarna står i vägen. De kan exempelvis ställa till det för synskadade. Andra problem är att elsparkcyklarna har lämnats lite hur som helst. Idén är ju nämligen att när man kört färdigt så avslutar man hyrtiden med en app i mobiltelefonen och lämnar fordonet där man är.
Lär av andra kommuner
Norrköpings kommun försöker nu lära av andra och har kontakt med kommuner där systemet med hyrfordonen redan finns.
– Vi ser en risk när det gäller framkomlighet för gående på trottoarer. Där försöker vi få en aktiv dialog med de här företagen om de står galet till, säger Lundqvist.
Trafikplanerarna ser också fördelar med det nya fordonsslaget.
– Lättare framkomlighet i kollektivtrafik ser vi som en möjlighet, att komplettera resan från hemmet till buss- eller spårvagnshållplatsen, fortsätter Andreas Lundqvist.
Tror du att det kommer bli stort det här?
– Jag vet inte. Det har ju blivit stort i andra kommuner, men nu är ju vi en lite mindre kommun är Stockholm och Göteborg. Vi får väl se.