M/S Drotten, som är en av tre Gotlandsfärjor, trafikerar sträckorna Visby–Nynäshamn och Visby–Oskarshamn. Efter ett tekniskt fel som uppstod under fredagsmorgonen förra veckan beslutade Destination Gotland att ta färjan M/S Drotten ur trafik.
Felet har drabbat tusentals resenärer som fått sina avgångar inställda. För dem finns det flera saker att tänka på, enligt Fanny Forsling, jurist vid Konsumentverket.
– När en resa ställs in så har man i första läget rätt till att välja mellan ombokning och återbetalning och väljer man återbetalning ska man få hela biljettpriset återbetalt, säger Fanny Forsling till TT.
Extra ersättning
I vissa fall kan även resenärer begära förseningsersättning.
– Det är en extra ersättning som man kan få beroende på hur lång resan är och hur länge man blir försenad.
Tvingas man som resenärer övernatta på grund av en inställd resa ska bolaget i fråga erbjuda inkvartering. Om man ändå behöver göra utlägg på egen hand kan man kräva ersättning i efterhand, enligt Konsumentverket.
– Då skickar man in en reklamation till bolaget och då är det viktigt att vara tydlig med vilken summa det gäller samt att man kan bevisa det och lämna kvitto, säger Fanny Forsling.
Mat och dryck
Bolaget ska även erbjuda mat och dryck, i förhållande till väntetiden.
– Samma sak gäller där, att har man inte fått det så kan man spara sina kvitton och begära ersättning även för det i efterhand.