• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Bengt Olsson, Mattias Näsström

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
– Fler avgrävningar när vi rustar upp, säger Bengt Olsson. – Mycket frustrerande, de kan bättre, säger Mattias Näsström på Östgötatrafiken. Foto: SVT/Trafikverket

Fler stopp och signalfel när järnvägen rustas upp

Uppdaterad
Publicerad

En kabel har återigen grävts av mellan Linghem och Linköping. Tågen tvingas ”stoppköra” åt båda håll med tågkö och förseningar som följd.

”Signalfel. Det finns ingen prognos för när det kan vara åtgärdat” var informationen 06.30 på tisdagsmorgonen till tågresenärerna.

– Just nu är det relativt sett mycket avgrävningar av kablar mellan Linköping och Norrköping pga att vi rustar upp järnvägen på den sträckan, säger Bengt Olsson, Trafikverkets presschef.

De sträckor som påverkades den här gången av både förseningar och inställda tåg var Stockholm-Malmö, Norrköping-Motala och Linköping-Sala.

”Frustrerande”

– Mycket frustrerande säger Östgötatrafikens Mattias Näsström. Ni hör honom i inslaget ovan.

Resenärerna är beroende av att få mycket mer och snabbare information. Han menar att Trafikverket redan nu skulle kunna vara betydligt bättre. Men att också alla tågoperatörer måste skärpa sig.

Trafikverkets Bengt Olsson svara på kritiken:

– Järnvägsföretagen ligger online med vår trafikledning. Vi berättar så fort det sker en störning. Men olika tågföretag har olika lätt att delta på mötena, att sitta med på telefon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.