• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Flyttfusket ska tas upp i riksdagen

Uppdaterad
Publicerad

Åkeribranschen pekar ut fusk med RUT-bidrag och yrkesverksamhet utan trafiktillstånd som några av flyttbranschens värsta problem – ett problem som växer eftersom kontrollerna är dåliga.

– Det här är ett tydligt exempel på ett företag som försökt att utnyttja RUT-bidrag, säger Calle Svensson, vd på Almroths express och åkeri AB i Norrköping.

I handen har han de bägge fakturor som Anita Cronstedt, som vi tidigare berättat om, fick när hon flyttade. På den första är största delen av flytten omvandlad till grovstädning, som berättigar till RUT-bidrag.

SVT granskar flyttbranschen

När Anita Cronstrand kontaktade företaget Trosa Natur Design och undrade om räkningen inte var ett misstag, fick hon en ny utan RUT-avdrag. På 81.000 kronor.

Det Anita Cronstedt menade var ett misstag var att hennes flyttning efter RUT-avdrag på den första fakturan inte kunde kosta så mycket som 50.000 kronor. Det var inte företagets åsikt som istället skrev flytten som flytt och tog bort RUT-bidraget.

– Det här är i allra högsta grad oseriöst. För oss är det viktigt att alla håller sig till de villkor som marknadens parter kommit överens om. Annars blir konkurrensen osjyst, anser Calle Svensson.

– Som det blivit är det här inget undantag. Jag tycker att det har blivit fler och fler av dem, fortsätter Calle Svensson.

Skatteverket: ”Inget stort problem”

Enligt branchorganisationen Svenska Möbeltranportörers förbund förlorar seriösa företag ungefär hälften av alla privatflyttar till företag som fifflar med RUT-bidrag, andra skatter och/eller kör utan trafiktillstånd och försäkringar, dvs företag som kan hålla lägre priser än vad företag som följer reglerna kan.

– Myndigheterna måste agera för att få bort det här och en del åtgärder verkar ju rätt enkla, säger Calle Svensson.

Men frågan är om kontrollerande myndigheter ser det som så enkelt. Skatteverkets RUT-avdelning säger så här:

– Vi har en bra kontroll på RUT. Vi upptäcker några enstaka fall där flytt/städfirmor omvandlat flytten till städning, så det här är inget stort problem, säger Cajsa Toresten, verksamhetsutvecklare på Skatteverkets RUT-avdelning.

Samtidigt görs inga riktade kontroller mot flyttbranchen. Bara under SVT Östnytts undersökning har vi personligen sett fyra fakturor där flytt skrivits som städning eller hushållsnära tjänst. På marknden finns också företag där flytten är billig, medan städningen är dyr.

Det kan t o m vara billigare att beställa både flytt och städ, än bara flytt.

”Flyttbranschen är delvis rutten”

Åtskilliga flyttföretag saknar trafiktillstånd, framför allt bland de mindre företagen som ofta kombinerar städning och flytt. Anledningen till att de trots det kan fortsätta sin verksamhet  förklarar polisen på två sätt. Dels är beviskraven höga och en fuskande firma måste tas på bar gärning.

– Vi måste ta dem med möbler i bilen. Det räcker inte att de bedriver verksamhet och annonserar efter kunder eller har loggor på bilarna om flytthjälp, säger Mats Åkerblom, polisinspektör på Norrköpingspolisens enhet för tung trafik.

Vad ger det för signaler, när det verkar så lätt att komma undan?

– Flyttbranschen är delvis rutten och det ger inga bra signaler. Vi skulle behöva vara många fler som kontrollerar sånt här, svarar Mats Åkerblom.

I t ex Östergötland finns idag 22 trafikpoliser kvar, mot flera hundra för 20 år sedan. Efter nyår med den nya organisationen blir de ännu färre. Vilket utgör den andra delen av polisens förklaring.

– Det är tunt med trafikpoliser. Det är ingenting som prioriteras. Det skulle behövas en annan inställning uppifrån, säger Mats Åkerblom.

Myndigheterna måste samarbeta mer

Vi ställde frågorna till två riksdagsledamöter – bägge från Östergötland. Med tanke på det osäkra parlamentariska läget tog vi en från vardera sidan blockgränsen.

– Vi måste göra något åt branchen, säger Johan Löfstedt(S) riksdagsledamot. Myndigheterna måste samarbeta mer och ekobrottspolisen måste få bättre resurser för att kunna leta själva och inte bara gå på tips som idag.

Samarbete med myndigheterna håller riksdagsledamoten Finn Bengtsson (M) med om, som vi träffade under ett studiebeök Alliansen gjorde på Almroths experess och åkeri i Linköping. Ett besök där företatagsledningen tog upp just problemet fusk med RUT och bristen på trafiktillstånd.

– De säger själva att det här är ett av flyttbranschens största problem idag, säger Finn Bengtsson, som håller med om att myndigheterna borde samarbeta mer för att jaga fuskare.

– Man kan också tänka sig att myndigheter som polisen eller Skatteverket hyr in experter från branschen, som lättare kan se fusk, föreslår Finn Bengtsson.

Det saknas inte förslag till åtgärder, knappast heller vilja, oavsett på vilken sida om blockgränsen man ställer frågan.

– Man kan också tänka sig att myndigheterna tar in experter från branchen som vet hur man ska avslöja fuskare. Det är uppenbart att den här undersökningen visar att det finns stora problem i branschen, säger han.

Blir riksdagsfråga

Finn Bengtsson pekar också på möjligheten att EU-domstolen lägger sig i, då Sverige skrivit under en lagstiftning om att man måste agera då konkurrensen riskerar att snedvridas.

– Som jag tolkar det är det ingen omöjlighet. Vilket borde få myndigheterna att prioritera upp frågan så Sverige inte hamnar i det prekära läget, säger Finn Bengtsson.

Själv tänker han ställa en fråga i riksdagen eller ta initiativ till en interpellationsdebatt i riksdagen.

– Det viktiga är att det kommer fram till berörda departement och regering att här finns ett problem som media pekat på och som jag som politiker anser at vi ska gå vidare på.

Trafikpolisen i Östergötland har även de reagerat på SVT Östnytts reportage.

– Jag kan också konstatera att det är många som kör utan trafiktillstånd. Jag tänker ringa runt till dem och se hur de förklarar sina transporter, säger Mats Åkerblom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar flyttbranschen

Mer i ämnet