Till vänster står två barn i en inomhusmiljö, medan till höger syns händer som håller i pumpadekorerade godispåsar, som tyder på en aktivitet relaterad till Halloween.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Vilken dag ska man gå bus eller godis? Hör bland andra Vidar Hast och Silas Meyer tycka till. Foto: Elliot Claesson/SVT

Föräldrarnas knep: Då ska du gå bus eller godis

Uppdaterad
Publicerad

Det är inte helt självklart och det är lite olika dagar som utklädda barn knackar på dörren. För att skapa lite ordning och samstämmighet har några föräldrar i ett bostadsområde strax utanför Norrköping hittat en lösning.

Att fira halloween har blivit alltmer populärt i Sverige, inte minst bland barn och unga. Högtiden firas alltid den 31 oktober i USA. Men eftersom datumet infaller på en torsdag i år kan det vara svårt för barnfamiljer att hinna med att gå bus eller godis.

Några föräldrar har helt enkelt gått samman för att reda ordning i förvirringen.

– I ett närliggande bostadsområde har vi hört att de har hållit på i flera veckor, vilket inte är särskilt kul, säger Elin Persson, en av föräldrarna som nu bestämt en gemensam dag.

Hör dem och några barn resonera om bus eller godis i klippet ovan.

Halloween växer

64 procent av alla svenskar planerar att fira halloween, förra året var det 55 procent.

När det kommer till hushåll med barn är siffran hela 85 procent.

Totalt väntas svenskarnas Halloween-konsumtion i år öka från 1,5 till cirka 1,6 miljarder kronor.

Andelen Halloweenfirare som svarar att de kommer att köpa pumpor eller andra dekorationer har ökat från 51 procent i fjol till 59 procent i år. Andelen som svarar att de kommer att köpa godis ökar även den: från 81 procent i fjol till 84 procent i år. Andelen som kommer att köpa smink och/eller dräkter för utklädning ökar från 23 procent i fjol till 32 procent i år.

Källa: Svensk Handel, konsumentundersökning 2024

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.