I Coronakrisens spår tappar många företag en stor del av sina kunder. Värst drabbas hotell- och restaurangbranschen, underhållningsindustrin och konferensanläggningar.
– Vi får ganska mycket panikreaktioner, säger Frida Boklund som är regionchef för Företagarna.
Panik övergår i samarbeten
Hon berättar att många små företag har drabbats. Frisörer som plötsligt inte har några kunder. Tjänsteföretag vars hela beläggning plötsligt är borta.
– Många som ringer vet inte hur de ska få en inkomst nu. I det här läget jobbar vi mycket med stöttning och vägledning, säger Frida Boklund.
Men paniken övergår allt mer i ett lösningsinriktat tänk.
– Det goda överväger. Många försöker hjälpas åt och stöttar varandra, säger Christian Berger, vd på Östvsenska handelskammaren.
Personalbrist i vissa branscher
Samtidigt som många branscher ser en kraftig nedgång finns det andra branscher som har personalbrist.
– Därför försöker vi hjälpa till att sammanföra företagare och matcha aktörer som just nu har personalöverskott med dem som har fått mer att göra, säger Christian Berger.
Pontus Lindblom, näringslivsdirektören i Norrköping, tänker likadant:
– Vi försöker ordna nätverk. Företagare kan erbjuda varandra tjänster och hjälpas åt. Vi funderar till exempel på hur vi ska få ut livsmedel till isolerade pensionärer. Kan vi ta hjälp av personal i andra branscher?
”Väldigt lösningsorienterat”
Så här långt har stämningen varit god, tycker Pontus Lindblom.
– Det är väldigt lösningsorienterat. Man kommer med många idéer. Vi har ett förbaskat bra näringsliv i Norrköping.