Anett Sundqvist på Linköpings universitet forskar kring hur digitala medier påverkar barnens språkutveckling samt förmåga till inlärning och har besökt en rad förskolor.
– Många förskolor använder lärplattor eller digital medier för att barn ska lära sig exempelvis former och färger, säger Anett Sundqvist.
Skolverket skriver på sin hemsida att den digitala undervisningen inte ska ersätta traditionell undervisning utan snarare verka sida vid sida.
”Inte effektivt”
Men forskningen visar att det krävs mer än dubbelt så många upprepningar för ett barn att lära sig med hjälp av ett tvådimensionellt verktyg jämfört med att lära sig det med hjälp av en människa, alltså tredimensionellt. Ur inlärningssynpunkt är digitala verktyg inte effektivt enligt Anett Sundqvist.
– Det vi vet om lärande är att det är mycket svårare med tvådimensionellt för ett barn, säger hon.
Oklar beskrivning
I den nya läroplanen står det att barnen ska ges möjlighet till adekvat digital kompetens, något Anett Sundkvist tycker är otydligt.
– Det är ganska luddigt och man förstår inte vad som är syftet eller hur man ska uppnå det. Vad betyder det att vara adekvat digitalt kompetent som ett-åring och som fem-åring.