Jonas Wallman har arbetat 20 år inom yrket. Han har skrivit en bok om fritidspedagogiskt lärande och han har tidigare utsetts som Årets fritidspedagog av Lärarförbundet.
Utmaning att hitta en verksamhet för alla
Han är inte säker på om barn är mer ensamma idag men han tror att vi har blivit bättre på att uppmärksamma problematiken. Han menar att den största utmaningen i dagens verksamhet är att hitta en verksamhet som passar alla.
– För de som vill hänga i grupp och göra saker tillsammans men också för de som kanske behöver tiden för sig själv och göra saker enskilt, det är en utmaning för oss, säger Jonas Wallman.
Hur ska man upptäcka ensamma barn på fritids?
– Vi måste bli bättre på att observera. Man kan ha en person som är aktiv med barnen och en kollega som är mer uppsökande, som har en löpande funktion för att hitta de som inte kommer in. Sen är det så att en del barn kan välja att vara själva och det är helt okej, säger Jonas Wallman, och tillägger att det kan vara smärtsamt att se.
Se varningssignaler
– Det gör lite ont i mitt hjärta ibland när man ser någon som väljer att vara själv, men då måste man själv komma och fråga och aktivt undersöka det. Så att man ser att barnet är okej med det. Det kan vara okej en tisdagseftermiddag men sker det som ett mönster måste vi i arbetslaget ställa frågan varför blir det såhär? kan vi göra något? säger han.
Barn kan skämmas över sin ensamhet så vilka varningssignaler går du på som fritidspedagog?
– Man vet ju någonstans vilka saker som är populära, vilka saker som barn brukar nappa på. Upptäcker man att det alltid är samma som inte nappar och särskilt om man har lite olika erbjudanden då måste man dra öronen åt sig. Oftast försöker jag då personligen vara mer uppsökande och kolla av om det är någonting som inte står rätt till, säger Jonas Wallman.