Båthuset i Bestorp söder om Linköping ligger idylliskt intill sjön. Fram till 1958 var det ett sågverk. Och som ett ont minne från den tiden finns dioxiner kvar i marken – ett gift som kan orsaka cancer och fosterskador.
– Ja, först blir man ju orolig tills man vet vad det handlar om och vad det innebär, säger båtklubbens ordförande Michael Lööw.
Högsta riskklassen
Att marken var förgiftad konstaterades redan 2007. Sedan dess har ytterligare två undersökningar gjorts för att ta reda på omfattningen. 2012 sattes varningsskyltar upp på området. Småbarn och hundar skulle inte vara här längre.
Samtidigt var inte riskerna akuta fick invånarna veta vid ett informationsmöte, bara man lät bli att gräva på området eller stoppa jord i munnen.
Ytterligare tre år har nu gått. Varningsskyltarna finns kvar, fortfarande är marken inte sanerad. Detta trots att länsstyrelsen nu, av ett 30-tal platser i Östergötland, rankar sågverksområdet i Bestorp som den allra värst förorenade.
Konkurrens om pengarna
– Det betyder att det är den som vi anser är mest angeläget att åtgärda, säger Susanne Karlsson, miljöskyddshandläggare på länsstyrelsen i Östergötland.
Men det finns runt tusen högriskplatser i Sverige och det är Naturvårdsverket som håller i pengarna. I Östergötland har till exempel stora projekt som saneringen av Valdemarsviken och Gusums bruk gått före.
Ännu en undersökning
Men i juni fick Linköpings kommun så till slut drygt tre miljoner kronor för förberedande undersökningar, bland annat för att ta reda på vad en sanering kan komma att kosta. Susanne Karlsson håller med om att det tagit lång tid.
– Det är många pusselbitar som måste falla på plats och de ska helst falla på plats samtidigt. Även undersökningar kostar pengar och det räcker inte till allting, men vi hoppas att det sätter fart nu.
Sanering om två år?
Hon hoppas och tror att en sanering kan komma igång 2017. En uppskattad kostnad ligger runt 30 miljoner kronor.
Men i Bestorp har oron lagt sig. Ingen pratar särskilt mycket om gifterna vid den gamla sågen längre.
– Nej, just nu handlar det mest om fiberutbyggnad, säger båtklubbens ordförande, Michael Lööw.