Utdelare var Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister. Han har själv ännu inte hunnit med att besöka Gotlands museum, men han säger att det står på hans att-göra-lista.
– Ett stort grattis till Gotlands museum. Det här är en mogen aktör som har utvecklats, säger Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister, till SVT Nyheter Öst.
Priset delades ut vid en ceremoni i Stockholm ikväll. Bakom priset står Stiftelsen för kunskapsfrämjande inom turism.
När SVT Nyheter Öst får tag på museichefen har han alldeles nyss klivit ner från scenen efter att ha mottagit priset.
– Jag ser det här som ett erkännande till hela museibranschen, säger Lars Sjösvärd, museichef på Gotlands museum.
Han berättar om den balansgång som museet får gå. Å ena sidan ska det fortsätta att vara ett museum, å andra sidan måste pengar in annars blir det inget museum. Museets omsättning ligger på runt 40 miljoner kronor per år och drygt hälften av den summan måste museet självt se till att dra in.
På åtta år har besökssiffrorna stigit från 7000 till runt 237.000 per år. En av orsakerna bakom detta är att Visbys ruiner har öppnats som besöksmål. Ruinerna kan också användas för olika event vilket blir en möjlighet för museet att tjäna pengar.
Motivering till att ge Gotlands museum priset lyder:
Vinnaren av Stora turismpriset 2016 är en mogen aktör som utvecklats affärsmässigt genom nya trender och innovativa strategier, bidrar till kunskapsspridning i samverkan med andra och håller en hög internationaliseringsnivå. Gotlands museum är med sin breda verksamhet ovärderlig för destinationen, ett kultrucentrum från medeltid till nutid.
– De turister som vill förstå Gotland bör besöka Gotlands museum, säger Mikael Damberg (S), närings- och innovationsminister, till SVT Nyheter Öst.
Även andra turismnäringar på ön har orsak att vara glada. I år har antalet gästnätter nämligen ökat med 12 procent.
Det är tredje året i rad som Stora turismpriset delas ut. Det ges till någon som har gjort föredömliga insatser i nytänkande, internationalisering, kvalitet och hållbarhet för att bidra till att utveckla turismen i Sverige.