På De Geergymnasiets restaurangprogram i Norrköping testar man nu att låta eleverna laga mat själva i sina kök. Läraren får bedömma resultaten via dataskärmen.
– Jag kan ju inte bedöma hur det smakar, men smaken är inte det viktigaste här, det är bättre att de förstår principerna, säger Bruno Trôme som är lärare på restaurangprogrammet. Han saknar eleverna i skolans kök och säger att undervisningen blir lidande, bland annat eftersom restaurangarbete är ett lagarbete där man hjälper varandra.
Fler elever på lektionerna
Vi har pratat med rektorer på de flesta gymnasieskolor i Östergötland. De berättar att teorilektionerna går bra, men på många platser ska man under påsklovet diskutera hur man ska klara av de praktiska ämnena. En positiv sak med distansundervisningen är att närvaron förbättrats på flera skolor:
– En del elever kommer väl till sin rätt med distansundervisning och tycker det är ganska lugnt och skönt att plugga hemifrån, berättar Cecilia Gleisner som är rektor på De Geer- och Kungsgårdsgymnasiet.
Mat med musik
Eleverna på De Geers restaurangprogram har fått skicka in filmer på maträtter de lagat. Stephanie Andersson Ekdahl la musik på filmen hon gjorde där hon lagade en pastarätt med béchamelsås.
– Ja, det måste vara musik, det blir för tråkigt annars, men det var lite svårt att filma själv när jag höll på så jag fick ta hjälp av min syster.