Stefan Erikson (M) kommunalråd står mitt på  Storgatan på Stora torget i Linköping. Visar att gatan ska bli gågata. Bakom hans hand passerar en kvinna i röd jacka.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Du ska kunna ha med dina barn och röra dig fritt, så det verkligen blir en gågata som i andra städer”, säger kommunalrådet Stefan Erikson (M). Se hur det är tänkt att bli och vart trafiken ska flytta i videon. Foto: Lena Liljeborg/SVT

Här kommer det bli permanent gågata i Linköpings innerstad

Publicerad

Gågata istället för fordonstrafik i stadskärnorna. Där skiljer sig kommunerna åtskilligt i sin strävan. Linköping satsar på permanent gågata genom city, medan Norrköping tänker på framkomligheten för bilarna.

Om två år tänker Linköpings kommun öppna Storgatan som permanent gågata från Läroverksgatan ner till Sankt Larsgatan. Då stängs den för busstrafik. De över 300 dagliga bussarna får istället gå via Sankt Larsgatan och Drottninggatan.

– Vi tar bort nivåskillnader så det verkligen blir en gågata som i andra städer. Du ska kunna ha med dina barn och röra dig fritt, bli mer familje- och barnvänligt. Vi kommer också att bygga ny lekplats i Sankt Larsparken, säger Stefan Erikson (M), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Drottninggatan byggs om

För att flytta busstrafiken behöver man bygga om Drottninggatan. 2025 ska den få nya sektioner, bredder och dragning av gång- och cykelväg.

Därför kommer Storgatan nästa sommar inte att kunna förvandlas till sommargågata, som den varit de senaste sex somrarna. Den behövs för busstrafiken när Drottninggatan byggs om.

– Målbilden för framtidens stadskärna har sin utgångspunkt i en avsiktsförklaring mellan oss, köpmännen, krögarna och andra i city, säger Stefan Erikson.

Se hur det är tänkt att bli och vart trafiken ska flytta i videon ovan.

Förbud i Stockholm

Från årsskiftet förbjuds bensin- och dieselbilar från att köra i delar av Stockholms innerstad. Men i Norrköping finns inga planer på en bilfri innerstad.

– Vi ser inte ett behov av bilfri innerstad, säger Tomas Tekmen (KD), ordförande för samhällsplaneringsnämnden i Norrköping.

Det blir mer och mer trafik inne i stan och han menar att kommunen försöker leda om trafiken till ringleder.

– Sedan jag blev nämndordförande har det politiska styret vare sig gjort det lättare eller svårare för fotgängare och bilister. Jag ser att våra kommuninvånare är i behov av bil, säger Tomas Tekmen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.