Lokala idrottsprofilerna Christoffer Nyman och Kim Martin närvarade vid prisutdelningen. Foto: SVT

Ökat intresse för jämställd sponsring

Publicerad

Ett pris tilldelades Länsförsäkringar Östgöta – det första företaget som sponsrade jämställt. Det innebär att bolagets sponsring är helt jämnt fördelat mellan kvinnliga och manliga idrottsföreningar.

– Det är oacceptabelt att det skulle se ut på något annat sätt, säger Tommy Eklöf, hållbarhetschef på Länsförsäkringar Östgöta.

Priset delades ut av stiftelsen Fairpay på Platinumcars Arena i Norrköping. På plats fanns idrottsprofiler från två av länets stora föreningar – Kim Martin från LHC och IFK Norrköpings Christoffer Nyman.

– Förhoppningsvis följer ännu fler företag efter för att skapa ännu bättre förutsättningar för tjejerna, säger Kim Martin.

Isabelle Widmark som är ordförande för Fairpay som delade ut priset märker dock att allt fler företag är inställda på jämställd sponsring.

– När vi startade 2012 så var det fortfarande en fråga som få ville ta i, säger hon.

Stora klyftor

Trots att 47 procent av alla som utövar idrott i Sverige är kvinnor, går 80 procent av företagets sponsring till manliga idrottslag. Även om intresset för att sponsra jämställt stiger så är det ett stort gap mellan kvinnliga och manliga idrottsföreningar.

– Det finns arbete kvar att göra, säger Isabelle Widmark.

Linköping blev 2019 utsedd till landets mest jämställda kommun när det kommer till sponsring. Idag har de en policy att all kommunal sponsring från kommunen och kommunala bolag måste vara jämställd. Kommunen har även ett extra stöd till elitidrottsföreningar, där föreningar vars elitidrottare utgörs av minst 40 procent kvinnor får ett extra stöd.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.