– Det är väldigt positivt att vi är ett steg närmare att sätta in henne i vår trafik och därmed få en rejäl kapacitetsökning i gotlandstrafiken, säger Håkan Johansson, vd för Rederi AB Gotland.
Drivs av naturgas
Ännu återstår en hel del arbete innan färjan är färdig för leverans, men tidsplanen håller för fartyget som kommer att drivas av kyld flytande naturgas, LNG.
– Det är ett modernt fartyg. Vi minskar koldioxidutsläppen med 20 procent när det drivs med LNG, säger Håkan Johansson och berättar att skillnaden mot rederiets nuvarande färjor också kommer att märkas ombord.
Gotländsk känsla ombord
– Inredningen kommer att kännas modernare, ljusare och luftigare. Färsgskalan ombord har sitt ursprung på Gotland. Blåeld, kalkstensklippor och strandängar är grunden.
– Man kommer att uppleva att man kommer till Gotland redan när man kliver in i fartyget, säger han.
Planerad leverans av färjan är under 2017. Den kommer att ha kapacitet för 1650 passagerare och 500 personbilar.