• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

forskaren Tomas Rosberg vid testtåg

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Tomas Rosberg är forskare på VTI och testar ett fjärrstyrt tåg på det gamla smalspåret i Vadstena. Se hur det funkar och hör om vad som kan vara järnvägens framtid i videon. Foto: Carl Larsson/SVT

Här testas framtidens tåg – på museijärnväg i Vadstena

Publicerad

Kanske är det en del av tågtrafikens framtid som testas på den gamla smalspåriga järnvägen i Vadstena? Forskarna tror att det fjärrstyrda tåget kan hjälpa järnvägstrafiken i landet att bli mer lönsam.

– Lönsamheten är en utmaning. Men kanske även att göra lokföraryrket mer attraktivt. Att kunna kombinera det med familj och så vidare, säger Tomas Rosberg, forskare på VTI, Statens väg- och transportforskningsinstitut.

Ska rulla på befintliga spår

Tåget som prövas i Vadstena har beställts av VTI och högskolan i Trondheim. Det har byggts av studenter vid Linköpings universitet och projektet har pågått i två år.

– Den här tekniken handlar mycket om hur ska vi köra tåg på ett vanligt spår, med vanliga förutsättningar.

Vad syftet med testerna är hör du mer om i videon.

En bit bort i framtiden

Kontrollrummet ligger i Linköping och tåget klarar både smal- och normalspår. Tanken är att i höst testa i Norge och sedan på Trafikverkets testspår.

När kommer vi kunna se den här typen av fjärrstyrda tåg i trafik?

– Det kommer sannolikt ta tid. Järnvägsbranschen är konservativ av olika anledningar. Vi kanske kan se något ekipage i Sverige om tio år?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.