En kvinna framför Ydres kommunhus

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Michaela Nilsson är en av elva nya kommunbor i Ydre. Kommunen satsade 300 000 kronor på komiska reklamfilmer för att marknadsföra kommunen förra året. Foto: Martina Lingefjord/SVT

Komiska reklamfilmer skulle locka invånare till Ydre – föll platt

Publicerad

Ydre kommun lade 300 000 kronor på komiska reklamfilmer för att locka nya kommunbor. Och förra året flyttade elva personer till Ydre. Men kommunstyrelsens ordförande, Nina Vissing (C), tror inte att det har med filmerna att göra.

Filmerna är något av en vattendelare, enligt Nina Vissing.

– Vissa förstod nog inte riktigt och det är ju lite tråkigt.

Ni satsade ganska mycket pengar, var det värt det?

– Ja det tycker jag att det var. Vi kommer inte att göra nya reklamfilmer nu utan de här kommer vi att använda under några år.

Mörka befolkningssiffror

Filmerna pekar ut Ydre som ”Östergötlands hemlighet” – en pärla som folk vill hålla för sig själva.

Enligt SCB:s befolkningssiffror som nyligen presenterades har det flyttat elva personer till Ydre kommun under förra året. Men Nina Vissing tror inte att det har med marknadsförningen att göra.

– Nej, det tror jag nog inte. Men jag hoppas att filmerna kanske får folk att få upp ögonen för Ydre. Att man kommer hit på semester.

Befolkningssiffrorna har länge sett mörka ut för Ydre, och även förra året var det fler som dog än som föddes i kommunen.

”Kändes väldigt rätt att flytta hit”

En av de som flyttade till kommunen under förra året är Michaela Nilsson. Flyttlasset gick till drömhuset i byn Hestra – och det var inte reklamfilmerna som gjorde att familjen flyttade till kommunen.

– Min sambo ville flytta hemåt, närmare familjen, så det kändes väldigt rätt för oss att komma hit.

Det bästa med Ydre?

– Jag gillar natur och djur så jag tycker att det är härligt att det är mycket natur här. Och nära till sjön Sommen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.