Resandet på landsbygden minskar och många busslinjer på landsbygden har få resenärer. Östgötatrafiken utökar istället linjetrafiken i städer och tätorter eftersom resandet ökar där.
– Resandet i Östergötland ökar främst i Linköping. Där är många busslinjer fulla och det är i tätorten som vi kommer att lägga resurser på att förbättra kollektivtrafiken säger Mattias Näsström , trafikoperatv chef på Östgötatrafiken.
Kritik mot den nya systemet
Att busslinjerna blir färre på landsbygden har kritiserats av flera små kommuner och organsiationer och på Östgötatrafikens facebooksida finns flera inlägg där rensärer kritiserar det nya systemet som börjar gälla idag.
– Vi förstår för att enskilda personer drabbas och är upprörda över att de inte kan ta bussen men vi måste handskas väl med skattebetalarnas penagar. Till exempel kostade en av de nedlagda busslinjerna Östgötatrfaiken 578 000 kronor per år och vi fick in 12.000 kronor per biljettintäkter. Det går inte att subventionera en sådan linje säger Mattias Näsström.
Kan beställa buss
Istället för att bussen kommer på bestämd tid så inför Östgötatrfafiken beställningstrafik på landsbygden. ”Närtrafik” kallas tjänsten och innebär att resenären får ringa och beställa sin resa, men systemet är begräsnat och är inte anpassat för arbets -eller studiependling.
– Systemet med närtrafik är till för att man ska ta sig till närmaste tätort för att sköta samhällskontakter därför har systemet begränsad tillgänglighet, säger Mattias Näsström.