Riksdagsledamot Johan Andersson (S) och två Global Eye som flyger.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I videoklippet: Riksdagsledamot Johan Andersson (S) berättar varför han vill att Försvarsmakten ska placera de nya Global Eye-planen på Malmen i Linköping. Foto: SVT/Saab

Linköping kan förlora dragkampen om Försvarsmaktens Global Eye-plan

Uppdaterad
Publicerad

Trots flera utredningar är det ännu inte klart var Försvarsmakten ska placera sina Global Eye – de nya radarspanings- och ledningsflygplanen. Enligt SVT:s källor så lutar det nu åt att flygplanen hamnar i Mälardalsområdet, antingen på F 16 i Uppsala eller på Arlanda.

Linköping och Malmen borde vara det självklara valet, tycker den östgötske riksdagsledamoten Johan Andersson (S) som sitter i försvarsutskottet.

Sommaren 2022 beställde Försvarsmakten två Global Eye från Saab till ett ordervärde på omkring 7,3 miljarder kronor. Nu är produktionen av de toppmoderna planen – som får beteckningen S106 – i full gång och systemet är tänkt att tas i bruk under 2027.

Lång erfarenhet i Linköping

På Malmen i Linköping har Försvarsmakten personal med mer än 25 års erfarenhet av luftburen radar- och signalspaning. Att då placera de nya planen där det finns kompetens på området kan tyckas vara det bästa alternativet.

– Jag har svårt att se någon annan placering. Det vore väldigt enkelt och smidigt att bygga ut och koppla ihop det med specialflyget som vi har idag på Malmen, säger Johan Andersson.

”Tappar kompetensen”

Om det nu blir så att Global Eye-planen placeras i Uppsala eller på Arlanda, vad skulle ett sånt beslut kunna få för konsekvenser för verksamheten i Linköping?

– Du tappar kompetensen, tror jag, säger Johan Andersson.

Se och hör mer i videoklippet här ovanför.

74:E SPECIALFLYGSKVADRONEN

Organisatoriskt så tillhör skvadronen Skaraborgs flygflottilj F 7 i Såtenäs, men är också en del av Linköpings Garnison tillsammans med Helikopterflottiljen och Flygskolan.

Flygplanen:

  • 2 stycken S100D/ASC890 (Saab 340) för radarspaning och flygburen ledning.
  • 2 stycken S102B (Gulfstream G4 S) för signalspaning.
  • 2 stycken TP100 (Saab 340) för persontransporter.

Källa: Försvarsmakten

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.