Just nu pågår akutrenovering av källaren i den gamla Lokverkstan. Bärande pelare är kraftig angripna av rost och betongen lossnar.
– Om man inte gör något nu så river byggnaden sig själv, konstaterar Viktor Broomé som är fastighetschef i Motala kommun.
Stängdes 2013
Lokverkstan ligger mitt i den svenska industrins vagga. Motala Verkstad startades här 1822, men för 40 år sedan tömdes området och byggnaderna övergavs. Först 2010 togs den gamla lokverkstan i bruk igen.
Då hade den renoverats för 20 miljoner kronor och fylldes med konserter och musikalföreställningar. 2013 hölls julbord med flera hundra gäster.
Men inte långt efteråt händer det. Stora betongbitar lossnar från taket och kommunen tvingas stänga lokalen. Den akuta renovering som nu sker är lång ifrån tillräcklig.
Betong har rasat ner
60 miljoner skulle en renovering gå på. Men det är hård konkurrens om pengarna. Till exempel behövs inom några år en ny eller renoverad simhall.
Och IFK Motalas hoppas fortfarande på den bandyhall som politikerna utlovade för flera år sedan.
Stora kostnader
Sammanlagt handlar det om kostnader på kanske 200 miljoner. Men kommunalrådet Camilla Egberth menar att det måste gå att klara alla tre projekten, om än inte samtidigt.
– Egentligen är ju simhallen den som är den allra viktigaste. Sedan får vi se var de andra landar, säger hon.
Ansökan om byggnadsminneförklaring
En som fruktar det värsta är rektorn för Bona Folkhögskola, Thomas Holmgren. Han är en av flera som i en ansökan begärt att länsstyrelsen ska byggnadsminnesförklara lokverkstan så att den inte rivs. Byggnaden är en omistlig del av Sveriges industrihistoria, menar han.
– En byggnadsminnesförklaring kan hjälpa till att få finansiering även från Riksantikvarieämbetet och länsstyrelsen, tror han.