Regionerna har enats om en gemensam strategi för hur transportsystemet ska utvecklas i Stockholm-Mälarregionen. Strategin har namnet Systemanalys 2024 och visar vilka spår, vägar och farleder som regionerna vill satsa på de kommande åren. Gotlands regionfullmäktige fastställde strategin den 30 september.
– Gotland har som ö särskilda förutsättningar. Vi är glada att regionerna i Mälardalsrådet sluter upp bakom Gotlands krav på att färjeförbindelserna till fastlandet ska ses som vår landsväg och givna del i den nationella infrastrukturen, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande Region Gotland i ett uttalande.
Exempel på behov och prioriteringar i Systemanalys 2024
- Stabila och långsiktiga villkor för förbindelserna mellan fastlandet och Gotland för både färje- och flygtrafik.
- Gotlands färjetrafik ska ses som en del av den nationella infrastrukturen och infrastrukturplaneringen.
- Priserna gods- och persontransporter till och från Gotland behöver säkras på nivåer som långsiktigt säkerställer öns konkurrenskraft och tillgänglighet.
- Staten behöver förstärka och upprätthålla öppna farleder, exempelvis genom en förnyelse av isbrytarflottan.
- Reservhamnskapacitet på ön, enligt Trafikverkets förslag.
- Förbättrad landinfrastruktur till hamnarna på Gotland och fastlandet.
- Bättre tillgänglighet till Arlanda och en avveckling av stationsavgiften vid Arlanda C.