Arkivbild. Gotlandsfärjan Foto: Fredrik Sandberg/TT

Gotlands transportkrav får stöd från flera regioner

Uppdaterad
Publicerad

Regionerna i Mälardalsrådets infrastruktursamarbete – Stockholm, Uppsala, Västmanland, Örebro, Sörmland och Östergötland – sluter nu upp bakom Gotlands krav på bättre transporter.

Regionerna har enats om en gemensam strategi för hur transportsystemet ska utvecklas i Stockholm-Mälarregionen. Strategin har namnet Systemanalys 2024 och visar vilka spår, vägar och farleder som regionerna vill satsa på de kommande åren. Gotlands regionfullmäktige fastställde strategin den 30 september.

– Gotland har som ö särskilda förutsättningar. Vi är glada att regionerna i Mälardalsrådet sluter upp bakom Gotlands krav på att färjeförbindelserna till fastlandet ska ses som vår landsväg och givna del i den nationella infrastrukturen, säger Meit Fohlin (S), regionstyrelsens ordförande Region Gotland i ett uttalande.

Exempel på behov och prioriteringar i Systemanalys 2024

  • Stabila och långsiktiga villkor för förbindelserna mellan fastlandet och Gotland för både färje- och flygtrafik.
  • Gotlands färjetrafik ska ses som en del av den nationella infrastrukturen och infrastrukturplaneringen.
  • Priserna gods- och persontransporter till och från Gotland behöver säkras på nivåer som långsiktigt säkerställer öns konkurrenskraft och tillgänglighet.
  • Staten behöver förstärka och upprätthålla öppna farleder, exempelvis genom en förnyelse av isbrytarflottan.
  • Reservhamnskapacitet på ön, enligt Trafikverkets förslag.
  • Förbättrad landinfrastruktur till hamnarna på Gotland och fastlandet.
  • Bättre tillgänglighet till Arlanda och en avveckling av stationsavgiften vid Arlanda C.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.