Tjustbanan tillsammans med Stångådalsbanan är ständiga källor till debatter och konflikter. Banorna är hårt slitna och i stort behov av upprustning. Det har varit inställda tåg i stor omfattning som ersatts med bussar och Trafikverket har inte velat satsa på banorna.
Debatten mellan Kalmar län och region Östergötland har stundtals varit hård, där Kalmar vill rusta medan Östergötland inte vill det. Men nu ska landstinget i Kalmar, som är huvudman för trafiken, köpa in nya tåg till Tjustbanan.
– Tågen är uttjänta och behöver ersättas. Vi vill köpa in tåg som både kan gå på fossilfritt bränsle och el, säger Ulf Nilsson (S), ordförande i landstingets trafikutskott i Kalmar, till SVT Nyheter Öst.
Stora företag vill trafikera banan
I Kalmar har man fortfarande en en stor tilltro till järnvägen och ser Tjustbanan som en nödvändighet för regionens utveckling. Man hoppas också att Tjustbanan ska få både helsvetsad räls och elektrifiering.
– Naturligtvis vill vi det. Vi har också fått signaler att stora företag, som en av världens största lastbilstillverkare Scania, vill flytta upp frakterna på järnvägen, och därför måste banan rustas, säger Ulf Nilsson (S), ordförande i landstingets trafikutskott i Kalmar.
Miljardsatsning
Tågen kan vara leveransklara omkring 2024-2025.
– Det handlar om en miljardupphandling tillsammans med ett antal andra länstrafikbolag i landet, säger Ulf Nilsson.