Beslut tas över huvudet på de multisjuka patienterna och den återkommande frågan bland läkarna är hur man ska lyckas bli av med de här patienterna.
– De känner att de inte är välkommna och att man bara vill bli av med dem, säger Anne Ekdahl, överläkare vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping.
För några dagar sedan la hon fram sin doktorsavhandling. Genom observationer ute i sjukvården samt enkäter och intervjuer med både patienter och läkare har hon konstaterat ett flertal allvarliga brister när det gäller vården av de multisjuka.
Ingen vill ha dem
De multisjuka är patienterna som ingen vill ha. De bollas runt mellan olika avdelningar och får finna sig i ett ovärdigt bemötande. Läkarna pratar sällan med dem, det tar helt enkelt för lång tid.
– Patienterna uppfattas som jobbiga och de blir även lite förlöjligade just för att de är äldre.
Bland de äldre själva finns en underdånighet gentemot sjukvården. De vet att de är en belastning och att de måste vara tacksamma, enligt Anne Ekdahl.
Multisjuka tar tid
Hon pekar på rena systemfel. Det rådande ersättningssystemet inom sjukvården belönar till exempel hög produktionstakt och korta patientkontakter. Gör man saker och ting snabbt får man en bättre ersättning. Men de multisjuka tar tid och det här systemet har gjort att erfarna läkare blivit duktiga på att bli av med vissa patienter.
– Man försöker att hitta symtom som hör till en annan jourlinje. Är patienten lite sned i ansiktet, ja då skickas han till neurologen, och så där håller man på. Det här är en diskriminering till följd av ålder och ingenting annat, säger hon.