Utbildningskontoret har fått i uppdrag att ta fram en modell som ska införas på samtliga förskolor i kommunen, även de privata.
– Vi ser att barnens faktiska närvaro skiljer sig mot schemalagd tid. Skillnader i närvarotid är också mycket olika på olika förskolor. Att mäta när barnen faktiskt är där är viktigt för planering och så att resurserna hamnar rätt, säger barn- och ungdomsnämndens ordförande Catharina Rosencrantz (M) i en kommentar.
Under förra året genomfördes en pilotstudie för att mäta närvaron på 13 förskolor i Linköping. Genom att personalen registrerade barnens närvaro med hjälp av läsplattor kunde barnens scheman sedan jämföras med de faktiska närvarotiderna.
Syftet med studien var att bättre kunna planera bemanningen och att få ett bättre underlag för resursfördelningen.
Enligt kommunen har de deltagande förskolornas chefer varit positiva till initiativet.
Innan sommaren ska utbildningskontoret presentera en modell för den digitala närvaromätningen.