Norrköpingsåkeriet Helgenäs Transporter AB vill inte medverka i någon form av olaglig körning, så kallad cabotage. I måndags vägrade de därför att ta emot en transport med däck eftersom lastbilschauffören inte kunde redogöra för var han varit och vart han var på väg. Vilket branschtidningen Proffs var först med att berätta.
– Då slår jag i handbromsen och misstänker att det här är inte en regelrätt transport som det ska vara i Sverige, säger Clas Gustafsson till SVT Nyheter Öst.
Clas Gustafsson och hans kollegor misstänkte alltså att chauffören arbetat längre än sju dagar och att han kört fler än tre transporter.
– Föraren lastade i fredags och det tar fem timmar att åka till Norrköping, i 48 timmar ligger föraren i hytten utan möjligheter till god hygien. Det rimmar dessutom dåligt med försiktighetsåtgärderna som krävs i dessa coronatider, säger Clas Gustafsson till Tidningen Proffs.
Ville polisanmäla
Clas Gustafsson tog kontakt med polisen för att göra en anmälan, men fick till svar att polisen inte kan göra något så länge inte ekipaget rullar på vägarna.
Reaktionerna har blivit många i den svenska åkeribranschen.
– Nästan alla är positiva att någon sätter ner foten och gör det som skulle ha gjorts för länge sedan, säger Clas Gustafsson till SVT Nyheter Öst
Cabotage
Cabotage är transport av passagerare eller gods inom ett lands gränser, utfört av ett företag som är registrerat utanför detta lands gränser.
Internationella lagar tillåter oftast inte att denna typ av tjänster utförs utan ett speciellt tillstånd. Däremot är det vanligtvis tillåtet att utföra transporter till eller från annan stat. Det kan även vara tillåtet att utföra transporter till ett annat land och sedan fortsätta transporten inom detta land.
Den 14 maj 2010 infördes nya bestämmelser om cabotage inom EU. Med cabotage avses möjligheten för en transportör att utöva yrkesmässiga inrikes godstransporter i ett annat EU-land än där denne är etablerad.
Den nya definitionen av cabotage innebär i korthet att sådana transporter ska vara av tillfällig art. En utländsk transportör som utfört en internationell godstransport på väg får utföra högst tre inrikestransporter i ett annat EU-land under en period av sju dagar.
Wikipedia