– Att cyklister hädanefter själva får välja om de vill cykla i gatan eller på cykelvägen är utmärkt och är något vi slagits för länge. Det är verkligen hög tid att börja prioritera cykeln i trafiken, skriver Klas Elm, VD för intresseorganisationen Svensk Cykling i ett pressmeddelande.
Den nya lagen kräver att cyklisten är över 15 år gammal och cyklar på vägar där maxhastigheten är 50 kilometer i timmen. Om dessa två krav uppfylls är det nu fritt fram för cyklister att cykla på gatan, även om cykelbana finns att tillgå. Det är fortsatt möjligt att cykla i körbanan om hastigheten på körbanan är högre än 50 kilometer i timmen, men enbart ”under förutsättning att det är lämpligare med hänsyn till färdmålets läge”, enligt regeringen.
Bakgrunden till lagändringen är främst att antalet cykelpendlare har ökat i storstäderna, men också att elcykel-boomen ställer nya krav på trafikplaneringen. Fler cyklar kräver mer utrymme, och det sker ofta på bilisternas kostnad. För att underlätta ges nu därför fler alternativ och mer utrymme till cyklisterna.