– Det är klart att det kan vara aktuellt när kommande avtal sluts, säger Mattias Näsström trafikoperativ chef på Östgötatrafiken.
Att eftermontera utrustning för kamerabevakning på bussarna är krångligt och dyrt, berättar Mattias Näsström vidare och därför kan det vara lättare att bussarna är ”förberedda” för övervakning.
Är det aktuellt med kamerabevakning på landsbygdstrafiken och expresstrafiken?
– Det har vi inte tagit ställning till ännu, men det är möjligt att vi kan komma att ställa krav om detta vid upphandlingar, säger Mattias Näsström och tillägger att erfarenheter av bevakning är positiv.
”Skapar trygghet”
– Det skapar trygghet, är brottsförebyggande och kan hjälpa polisen att utreda, säger Mattias Näsström.
Enligt det nya förslaget från kamerabevakningsutredningen, som lämnades till Justitiedepartementet den 27 februari undantas kollektivtrafikbranschen från ansökningstvånget i lagen.