Det var den trafik som går via Nyköpingsbanan som påverkades och stationerna Norrköping C, Kolmården, Nyköping C, Vagnhärad, Södertälje Syd, Flemingsberg och Stockholm C.
”Funnit felområdet”
Trafikverket meddelade på fredagsmorgonen att det förekom inställda avgångar och förseningar. Sedan 09-tiden var personal på plats och felsökte.
– Vi har funnit felområdet. Det är en sträcka på tre kilometer där det finns fyra varnare. En av dem har löst ut, säger Katarina Wolffram på Trafikverkets presstjänst.
Strax innan klockan 12 kunde myndigheten meddela att man funnit vad felet är och påbörjat reparation. Vad orsaken är till felet är oklart, men enligt Trafikverkets presstjänst ser det inte ut att vara speciellt allvarligt.
Påverkar kuststräcka
Den här typen av automatiska varningar för skred finns just i områden där risken är större, exempelvis i Getå där spåret går längs en brant slänt.
Vid Getå inträffade den hittills allvarligaste tågolyckan i Sveriges historia. Enligt Järnvägsdatas sajt omkom minst 42 personer i den olyckan som inträffade 1 oktober 1918. Det var ett jordskred som gjorde att ett lok och tio vagnar spårade ur och fattade eld.
Tågen passerar igen
Strax före klockan 15 på fredagen uppger Katarina Wolffram vid Trafikverkets presstjänst att tågen åter rullar hon berättar också att det hela handlar om ett tekniskt fel.
– Det var en skredvarning som lösts ut, en av de här slingorna med kännare på har varit trasig och en kabel var avgrävd, säger hon till SVT Nyheter Öst.
Tekniken har nu lagats och tågen kan åter passera.