Bild på två bussäten där det ena sätet har texten pappa plats skriven på nackstödet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Särskilda ”pappaplatser” kommer att införas på flera av Östgötatrafikens bussar. Se kampanjen och hör vad Östgötatrafiken tror behövs för att fler män ska resa kollektivt i klippet. Foto: Martin Klevelid/SVT & Östgötatrafiken

Östgötatrafiken skapar ”pappaplatser” – vill få fler män att åka kollektivt

Uppdaterad
Publicerad

Under fyra veckor pågår Östgötatrafikens kampanj ”Lär din pappa att resa mer hållbart”. Syftet med kampanjen är att genom reklam, kortfilmer och specifika ”pappaplatser” få fler män att resa kollektivt.

Enligt Svensk kollektivtrafik reser kvinnor med kollektivtrafik i mycket högre utsträckning än män. I Östergötland reser kvinnor i vuxen ålder i över 40 procent högre utsträckning än män i samma ålder.

– Så det skiljer en hel del. Vi hoppas och tror att fler kan upptäcka fördelarna med kollektivtrafiken, även män, säger Anna Runesson, kommunikationschef på Östgötatrafiken.

Se en del av kampanjen och hör vad Östgötatrafiken tror behövs för att fler män ska resa kollektivt i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.