Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Charlotta Elliot på Östsvenska handelskammaren är orolig för att sparkraven gör att järnvägen inte byggs ut tillräckligt. Hör mer av henne i videon ovan. Foto: Östsvenska handelskammaren/SVT

Ostlänken – ändrade stationer ska spara pengar

Uppdaterad
Publicerad

Idag kom Trafikverket med sin rapport där man berättar hur man ska spara pengar på bygget av höghastighetsjärnvägen Ostlänken. I december 2022 gav regeringen Trafikverket ett uppdrag att se hur man kan spara pengar.

Trafikverket, TRV, skriver i rapporten att man siktar på att “öka graden av integrering mellan Ostlänken och Södra stambanan”. Detta vill man klara genom bland annat “ändrade stationslösningar” i Linköping och Norrköping.

Inte bra för näringslivet

Beskeden som presenteras i TRV:s rapport är oroande säger Charlotta Elliot, som är talesperson i infrastrukturfrågor på Östsvenska handelskammaren.

– Om man tittar på de stora investeringar som görs i infrastruktur både i norra Sverige och i norra Europa, då riskerar Götaland att bli en stor flaskhals, säger Elliot.

Vad hon bland annat tänker på är den ökade trafik som väntas när den fasta förbindelsen mellan Danmark och Tyskland, Fehmranbält-tunneln, är färdigbyggd.

Integrerade stationer förordas

För Linköpings del har TRV tittat på tre lösningar. Att på något sätt använda dagens stationsläge och bygga ut ser man inte som möjligt. Istället finns två alternativ vid Steninge, antingen en separerad station eller en integrerad station. Med en integrerad station ska olika tåg kunna ledas om på ett annat sätt vid en incident eller störning. Även vid normal trafik kan spåren utnyttjas på ett annat sätt än vid en separerad station. För Linköping föreslås också sex spår inne på station istället för åtta, som det tidigare förslaget.

Mer komplicerat i Norrköping

För Norrköpings del är det lite svårare eftersom det inte finns lika stora ytor att använda. Där vill TRV behålla det planerade stationsläget, som innebär en flytt norrut räknat från dagens järnvägsstation. Inom det pågående järnvägsplanearbetet vill man sedan utreda en integrerad stationslösning.

Trots att stora delar av kostnaden för Ostlänken är låsta av tidigare beslut så tror TRV att man kan spara 2,7 miljarder kronor. Detta kommer dock innebära att planläggningsprocessen kommer ta ytterligare 1-2 år. Hur detta påverkar en start för själva trafiken behöver utredas mer.

Det var i december 2022 som regeringen beslutade att planeringen för nya stambanor speciellt ämnade för höghastighetståg skulle avbrytas. Samtidigt fick Trafikverket uppdraget att se över hur det kan sparas på redan planerade projekt.

Tredelad bild som föreställer en järnvägsövergång, en animerad bild på en ny bansträckning och ett tunnelarbete.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ser du turerna kring Ostlänken genom åren. Foto: SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.