Ostlänken kan byggas snabbare

Uppdaterad
Publicerad

Eftersom arbete i västra Sverige försenas föreslår Trafikverket att fem miljarder kronor omfördelas till Ostlänken. Det skulle kunna snabba på bygget av den nya järnvägssträckan.

Idag presenterade Trafikverket sitt förslag till nationell plan för transportinfrastrukturen för åren 2022 till 2033. Det rör sig totalt om 799 miljarder kronor. Av de vill Trafikverket använda 107 miljarder till bygget av nya stambanor.

Egentligen innehåller planen inte så väldigt mycket nytt för Östergötlands del, men händelser i västra Sverige kan ge mer pengar till projekt i vårt område. Härryda kommun har dragit sig ur planarbetet för den del av järnvägsutbyggnaden som går genom kommunen.

Det gör att Trafikverket helt och hållet pausar planarbetet för järnvägssträckan Göteborg–Borås. Av åtta miljarder kronor så föreslås en omfördelning av fem miljarder för att kunna bygga Ostlänken snabbare. Vad det konkret innebär, mer än ett bygget kan gå snabbare, är inte klart ännu.

Förbifart Söderköping väntar fortfarande

På vägsidan väntar Söderköping på att den nya förbifarten ska börja byggas. Trafikverket säger att de snart skulle kunna börja upphandla för en byggstart 2024–2025. Det har dock kommit in överklaganden vilket gör att starttiden för det bygget ännu är oklar.

Trafikverket presenterade alltså sitt förslag idag. Detta ska sedan gå ut på remiss och när remissvaren behandlats så hoppas man att regeringen ska kunna ta ett beslut om planen under våren 2022.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.