– Ju mer detaljkunskap vi har fått under arbets gång, desto mer komplexa och omfattande blir kostnaderna, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.
”Miljardfördyringen är tvåsiffrig”
Bygget av Ostlänken, den nya stambanan för höghastighetståg mellan Järna och Linköping, har beräknats kosta 54 miljarder kronor. Men nu verkar det bli över åtminstone 10 miljarder kronor dyrare.
Hanteringen av både rena och förorenade massor, svåra geotekniska förutsättningar och tunnlar är de stora utgifterna. Därför startar Trafikverket nu en dialog med kommunerna och andra berörda parter, för att hitta lösningar som håller nere kostnaderna.
–Vi ska tillsammans hitta kostnadsbesparingar, utan att äventyra ändamålen med den nya järnvägen, säger Einar Schuch.
Ska hitta lokala lösningar
Han menar till exempel att man kan utnyttja massorna utmed hela sträckan, till något ändamålsenligt.
– Istället för att hanteringen av jord-, berg- och sandmassor blir en stor kostnad, kan de utnyttjas lokalt.
Utredningen förväntas vara klar under 2019.
Vad är ostlänken?