Ostlänken ska till en början gå mellan Järna och Linköping. Foto: Patrik Sterky

Ostlänken riskerar bli över 10 miljarder kronor dyrare

Uppdaterad
Publicerad

Över 10 miljarder kronor dyrare. Det är Trafikverkets senaste analys av Oslänken.

Därför startar de nu en ny utredning tillsammans med alla berörda kommuner för att försöka få ner kostnaderna.

– Ju mer detaljkunskap vi har fått under arbets gång, desto mer komplexa och omfattande blir kostnaderna, säger Einar Schuch, regional direktör på Trafikverket.

”Miljardfördyringen är tvåsiffrig”

Bygget av Ostlänken, den nya stambanan för höghastighetståg mellan Järna och Linköping, har beräknats kosta 54 miljarder kronor. Men nu verkar det bli över åtminstone 10 miljarder kronor dyrare.

Hanteringen av både rena och förorenade massor, svåra geotekniska förutsättningar och tunnlar är de stora utgifterna. Därför startar Trafikverket nu en dialog med kommunerna och andra berörda parter, för att hitta lösningar som håller nere kostnaderna.

–Vi ska tillsammans hitta kostnadsbesparingar, utan att äventyra ändamålen med den nya järnvägen, säger Einar Schuch.

Ska hitta lokala lösningar

Han menar till exempel att man kan utnyttja massorna utmed hela sträckan, till något ändamålsenligt.

– Istället för att hanteringen av jord-, berg- och sandmassor blir en stor kostnad, kan de utnyttjas lokalt.

Utredningen förväntas vara klar under 2019.

Vad är ostlänken?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.