Vi hör ofta att vi borde ta cykeln istället för bilen. Det är både bra för hälsan och bidrar till hållbara resor. På många cykelbanor finns det en rad hastighetsdämpande farthinder som stoppar oss i vår framfart. Vilken effekt de har eller hur de påverkar cyklister har det gjorts få studier på. Men nu har trafikplanerare vid Sweco tittat lite närmare på detta.
– Vi har kommit fram till att hastigheten sällan är ett problem när det gäller cykling, säger David Edman, trafikplanerare på Sweco.
Hindren kan bidra till olyckor
David Edman är en av författarna till rapporten ”Farthinder för cyklister – en framkomlig väg?”. David och hans medförfattare har studerat effekten av farthinder så som cykelgrindar, bullerremsor, upphöjningar, ramper och gupp. Vid samtliga hinder utom cykelgrindar har man inte kunnat se att de bidrar till någon fartsänkning. Vid cykelgrindar sänktes hastigheten något men de såg också att de kan utgöra onödiga risker för cyklister.
– När det gäller grindar kan det inträffa olyckor när cyklister försöker undanmanövrera och kör rakt in i dem, säger han.
David Edman har en uppfattning av att många grindar är uppsatta för att hindra biltrafik och egentligen faktiskt stör flytet i cykeltrafiken.
De flesta hinder kan tas bort
I rapporten resonerar han och hans kollegor kring att farthinder endast bör finnas där hastigheten med cykel riskerar att bli för hög i förhållande till trafiksituationen. Man bör också väga in det faktum att cykeltrafiken ofta framhålls som ett bra alternativ för hållbara resor och därför borde man göra det enkelt att ta sig fram för de som väljer cykeln.
– Farthinder behövs på så få ställen och om de verkligen behövs kan man tänka sig väl utmärkta grindar, säger han.
David Edman konstaterar att en majoritet av landets alla farthinder för cyklister helt enkelt kan tas bort.
– Jag hoppas på att man tittar på att ta bort onödiga grindar för cyklister, säger han.
– Och att man bara sätter upp nya grindar där det är helt motiverat, avslutar han.