Den delade bilden visar två separata scener: till vänster är en person klädd i en mörk jacka med SVT-logga som samtalar med en annan utanför, med en bakgrund av stadsmiljö. Till höger står två personer inomhus, iförda vinterjackor, där en av dem håller en svart skolväska med texten ”Folkungaskolan”.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
I klippet ovan kan du höra ungdomar i Linköping svara på hur ofta de dricker energidryck, och vad de tycker om att Livsmedelsverket vill införa en åldersgräns. Foto: Mimmi Moberg/SVT och SVT Arkiv

Regler för energidryck kan skärpas – påverkar sömnen hos unga

Publicerad

Energidrycker blir allt mer populära bland unga, särskilt bland tjejer. Många av dryckerna innehåller höga halter koffein och kan vara skadligt om man dricker för mycket. Utredare på Livsmedelsverket vill nu se en 18-årsgräns för att köpa dryckerna.

Regelverket för energidrycker kan vara på väg att skärpas, skriver Råd & Rön.
– Vi håller på att ta fram råd där vi tittar på en rekommenderad åldersgräns för energidryck, säger Sabina Litens Karlsson, toxikolog och nutritionist på Livsmedelsverket, till tidningen.

Olagliga i Norge och Danmark

Råd & Rön har testat koffeininnehållet i 25 energidrycker på den svenska marknaden och konstaterar att nästan hälften innehåller så mycket koffein att de inte skulle vara tillåtna i Danmark och Norge.

– Om jag dricker det för snabbt brukar jag få hjärtklappning, säger 15-åriga Linköpingsbon Elsa Kjellgren.

I dag har Sverige varken maxgräns för koffeininnehåller eller någon åldersgräns för att köpa energidrycker, även om många butiker inom dagligvaruhandeln själva satt en 15-årsgräns för att köpa produkterna.

Vill se 18-årsgräns

Sabina Litens Karlsson på Livsmedelsverket säger att det skulle behövas en 18-årsgräns om man ser till hur mycket en person kan dricka utan att det påverkar sömnen och ha en säker konsumtion.

I dag finns ingen åldersgräns för energidryck.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.