En delad bild som visar två sektioner. Den vänstra visar en person som håller en mapp och står i en formal miljö. Den högra delen visar ingången till Skäggtorpsskolan, där en informationsskylt med text på svenska och arabiska hälsar välkommen.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Andreas Bergh berättar att elever beskriver hur de förbättrat sitt språk sedan skolbytet. Foto: SVT

Så påverkades eleverna när Skäggetorpsskolan stängde

Uppdaterad
Publicerad

Forskare från Örebro universitet har under tre års tid följt konsekvenserna av nedläggningen av högstadieskolan i Skäggetorp.

Linköpings kommun stängde Skäggetorpsskolan höstterminen 2021 på grund av låga skolresultat med målet att minska segregationen. Eleverna på skolan fick därför byta till andra högstadieskolor i Linköping. Forskarna har följt vilka utmaningar och möjligheter förändringen har inneburit.

– Till exempel hur man använder elevgrupperna och den ökade mångfalden för att skapa förutsättningar för integration. Rent konkret kan det handla om hur eleverna sitter i klassrummet så att man får skapa nya vänskapsband, säger Andreas Bergh, professor vid Örebro universitet.

Hör i klippet hur eleverna och skolresultatet påverkades när Skäggetorpsskolan stängdes.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.