Cirka 100 journalister från hela världen var på plats vid presentationen. Enligt Saab är GlobalEye ”det första på världsmarknaden som kan upptäcka och följa mål på stora avstånd och sköta övervakning i luften, på marken och till sjöss samtidigt från en och samma plattform”.
GlobalEye är en kombination av Saabs nya radarsystem Erieye ER och Bombardiers Global 6000, ett jetflygplan som har extra lång räckvidd och kan vara i luften i upp till 11 timmar.
– Det här är en radar som är monterad på ett flygplan som gör att vi kan, över enorma ytor, se allt som är uppe i luften och flyger, vi kan dessutom samtidigt titta på all båttrafik som sker nere på sjön, vi kan till och med se små jetskis som åker, säger Lars Tossman, chef för övervakningssystem på Saab.
Kritik för avtal
Förra året tecknade Saab ett avtal med Förenade arabemiraten om att utveckla landets radarsystem. Detta med hjälp av just GlobalEye. Avtalet har mött kritik eftersom landet är en diktatur och deltar i en väpnad konflikt i Yemen.
– Vi har en exportlagstiftning i Sverige som säger att i grunden får man inte exportera försvarsmateriel, sen kan det göras undantag från den lagstiftningen om det är ett antal kriterier som uppfylls, säger Sebastian Carlsson, kommunikationsdirektör på Saab.
Han menar att dessa uppfylls.
– Det uppfattar jag det som att det finns ett starkt stöd. Vi verkar inom de lagar som finns, som är väl förankrade i Sveriges riksdag.