Under bergets storhetstid jobbade cirka 1000 personer per skift i de verkstäder, förråd, matsalar och kontor som byggts 35 meter under marken för att Saab skulle kunna ha en säker och hemlig tillverkning av Sveriges stridsflygplan under det kalla kriget.
Den underjordiska fabriken skulle vara en hälsosam arbetsplats, med dåtidens mått mätt. Luftkonditioneringen var toppmodern och en rulltrappa med steg i trä installerades som då var Sveriges längsta.
Överlever in i framtiden
Det kalla kriget tog slut i och med järnridåns fall i början på 90-talet och vid millennieskiftet hade berget omvandlats till i huvudsak förrådsutrymmen.
Planer fanns på att tömma berget, plombera det och låta det bli vattenfyllt.
Så blev det inte, förmodligen på grund av att kostnaderna för sanering skulle bli större än att fortsätta med drift och underhåll av bergrummet under överskådlig tid.
I dag används bergrummet enligt SVT:s källor fortfarande bland annat som förråd. Det alltmer spända säkerhetsläget i världen gör också att utrymmena mycket väl skulle kunna användas som en skyddad plats för till exempel Saabs data- och IT-funktioner.
Men det är något som Saab varken vill bekräfta eller dementera.
FRÅN ARKIVET • 2006 var SVT-programmet Mera Vetenskap nere i berget och gjorde ett reportage:
Fakta: Saabs bergverkstad
- Byggstart 17 mars 1943 – färdigt december 1945.
- Ligger cirka 35 meter under marknivå.
- Bortsprängd bergsmassa: 146 000 m3.
- Golvareal: 21 300 m2.
- Kostnad: 8 325 000 kronor.
- Lufttemperaturen i anläggningen håller +20 grader året runt.
Källa: Svensk FortifikationsHistorisk Förening / SAAB