Det är ett arbete som pågått under lång tid och där intressenter anmälde sig så tidigt som 2010. I korthet handlar det om att amerikanska flygvapnet vill byta ut sin föråldrade flygplansmodell T-38 som slutade att produceras på 1970-talet.
Tanken är att hitta en ersättare som ska fungera som skolflygplan, det vill säga ett tvåsitsigt plan som används för att lära upp stridspiloter.
Pilotträning
Det är där som Saab tillsammans med amerikanska Boeing hoppas komma in i bilden. Företaget har lagt ned ett stort belopp på utvecklingen av modellen T-X som ska fungera som träningsverktyg för piloter som därefter ska flyga amerikanska F35-plan.
– För oss är det en volymaffär som vi aldrig haft i modern tid och skulle förändra Saab i grunden på många olika sätt, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs flygverksamhet, till TT
En jättemarknad
Kontraktet beräknas i ett första skede handla om 350 plan för cirka 16 miljarder dollar, av vilket Saab väntas få en minoritetsandel. Men i slutändan kan det bli en betydligt större affär än så.
– USA vill initialt ha 350 plan, sedan ska det läggas till andra delar som ”Navy” (marinen), den senaste siffran jag hört är att USA ensamt kan komma upp i 1 000 plan, säger Douglas Lindahl, analytiker och som bevakar Saab på Kepler Cheuvreux till TT.
– Bara USA är en jättestor marknad men adderar du sedan andra länder som använder F35 kan du eventuellt lägga till 1 000 plan, så stor är marknaden globalt sett.
Konkurrenter har kommit till och ramlat ifrån under resans gång men består nu främst av amerikanska försvarsjätten Lockheed Martin i samarbete med sydkoreanska KAI.
Endast viss tillverkning i Sverige
Skulle Saab vinna upphandlingen ska tillverkningen – även de delar Saab står för – dock ske i USA.
– Serieproduktionen ska ske i USA, det har det funnits starka önskemål från amerikanska flygvapnet om. Men innan vi kommit till serieproduktion kommer vissa delar av tillverkningen ske i Sverige. Detta skulle göra att vi kan behålla arbetstillfällen i Sverige, säger Jonas Hjelm.