Sissel Wold har lagt ett e-förslag till Linköpings kommun. Hon vill att andra ska slippa gå igenom det som hon och hennes son har upplevt. ”Han blev utbränd i skolan och nu har han varit hemma i två år.” Hör henne berätta i videon. Foto: Tina Enström, SVT

Mamma Sissel: ”Inför nolltolerans för utbrända barn i skolan”

Publicerad

Sissel Wolds son kan inte längre gå i skolan. Han blev utbränd av skolmiljön. Och nu har Sissel föreslagit att Linköpings kommun ska införa nolltolerans mot utbrända barn.

– Jag har aldrig engagerat mig politiskt tidigare, men när jag såg att så många barn drabbats av samma sak kände jag att jag måste göra något.

Först trodde Sissel Wold att hon var ensam om det här. Hon hade aldrig tidigare hört talas om barn som inte gick till skolan. Eller barn som blev utbrända.

– Men så fick jag tips om ett tv-reportage om hemmasittare och började googla.

”Insåg att vi är väldigt många”

Och plötsligt öppnade sig en hel värld av liknande berättelser.

– Jag insåg att det är väldigt många som har exakt liknande problem runt om i Sverige, säger Sissel Wold.

Det var på en facebooksida som hon läste att man kan lägga medborgarförslag eller e-förslag till sin kommun. Och nu har hon skickat in ett förslag till Linköpings kommun.

”Skolan såg inte problemen”

– Vi fick höra att skolan inte kunde ge det stöd som min son behövde. För de hade inte resurser till det. Skolan såg först inte problemen, för han höll ihop i skolan och kraschade hemma.

Sissel hoppas att skolorna ska börja lyssna på föräldrar och sätta in stöd och åtgärder tidigt – innan elever kraschar och tvingas vara hemma i flera år.

– För mitt barn är det kanske för sent. Det gick så långt. Men jag hoppas att det kan hjälpa andra så att de slipper uppleva samma sak.

I videon berättar hon om det som hände – och om vad hon tycker politikerna ska göra åt det.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.