Se bilderna i klippet och hör intervjun med flygskolechef Ola Höglund som var en av de första som fick flyga direkt med SK 60.
SK 60 – Saab 105
Saab 105, inom flygvapnet SK 60, svenskt skolflygplan. Saab 105 flög första gången 29 juni 1963.
Efter utprovning och viss modifiering levererades de första exemplaren till flygvapnet 1966. Flygplanstypen byggdes även för lätt attack och fotospaning. De två katapultstolarna kan enkelt bytas mot fyra konventionella säten för sambandsflyguppgifter och passagerartransporter.
Av ursprungligen 150 flygplan som levererades till flygvapnet finns ett femtiotal kvar i tjänst. De ursprungliga franska motorerna av typen Turboméca Aubisque har bytts ut mot amerikanska Williams Rolls FJ44, vilket gör att SK 60 kommer att finnas i aktiv tjänst en bra bit in på 2000-talet.
Med början 1970 exporterades 40 exemplar av typen till Österrike med beteckningen Saab 105OE. De var försedda med den starkare motorn General Electric J85 som medgav högre startvikt och därmed tyngre beväpning än svenska SK 60.
Källa: Nationalencyklopedin