Under eftermiddagen meddelade Sjöfartsverket att parterna, efter närmare ett års diskussion, har kommit överens om ett nytt avtal för personalen som flyger Sveriges räddningshelikoptrar.
– Jag är oerhört glad över att parterna äntligen tagit i hand om principerna för ett nytt avtal. Det har varit en tuff period som slitit hårt på båda parter. Genom att reda ut detta och hålla vår leverans god från och med nu har vi chansen att visa omvärlden vilken kraft det finns i den här organisationen när vi verkar under normala förhållanden, säger Katarina Norén, generaldirektör för Sjöfartsverket, i ett pressmeddelande.
Parterna ville mötas
Avtalet utgörs av flera delar, bland annat hur helikoptrarna ska bemannas, ersättningen till piloterna och lönetillägg. Ny personal kommer att rekryteras för att kunna möjliggöra schemat. Fem baser kommer nu att bemannas och vara redo att flyga vid räddningsinsatser.
Sjöfartsverket menar att det finns flera utmaningar med det nya avtalet, men att kunna behålla 15 minuters insatstid under hela dygnet och undvika ett delat schema ansågs så viktiga av parterna att de ville göra allt för att lösa konflikten.
Helikopterbasen på Visby kommer att få tillbaka sin helikopter först under våren då den för tillfället är i Lapplandsfjällen och övar på fjällräddningar. Basen i Ronneby och Norrtälje finns dock till hands till dess att Visby kan bemannas igen.
Fakta om Sjöfartsverkets räddningshelikopterverksamhet
Helikoptrarna utgår från fem baser (Säve, Ronneby, Visby, Norrtälje och Umeå). Under 2016 var det totala antalet larm 494. Av dem rörde 372 larm sjö- och flygräddning och 122 larm var för annans ansvar, till exempel kommunal räddningstjänst.
I november 2011 beslutade riksdagen enhälligt att Sjöfartsverket skulle överta ansvar och drift av räddningshelikopterverksamheten i Sverige. Räddningshelikoptrarna hade från år 2004 fram till 2011 opererats av det privatägda bolaget Norrlandsflyg på uppdrag av Sjöfartsverket. Innan dess hade Försvarsmakten uppdraget att utföra de civila sjö- och flygräddningens helikopterinsatser. Politiska beslut under 1990- och 2000-talet innebar dock att Försvarsmaktens möjlighet att stötta det civila samhället med räddningshelikopterresurser succesivt kommit att minska.
Källa: Sjöfartsverket