Personalbrist blir mest synlig under sommarmånaderna och den kan få konsekvenser för djur och djurägare, menar Länsstyrelsen. För djurägare kan det ansträngda läget innebära längre väntetider.
– Kollegor som säger att det inte är tillräckligt många som söker veterinärtjänster. Det är en svår arbetsmarknad att rekrytera till, berättar Pernilla Stridh, länsveterinär på Länsstyrelsen.
Hon tror att personalbristen får konsekvenser för både djurägare och veterinärer.
– Psykisk ohälsa är utbrett i yrket. De flesta vill göra allt och när det inte går möts de av en besvikelse utifrån. Något som inte går att besvara på sociala medier på grund av patientsekretess. Det medför en stress som blir jobbig att hantera, säger hon.
För att lösa problemet har regeringen gett i uppdrag att öka antalet utbildningsplatser för djurskötare och veterinärer. Pernilla Stridh menar att det är ett steg i rätt riktning men att det kommer ta tid innan de kommer ut i arbetslivet och för att nå en balans.
Länsstyrelsen uppmanar redan nu till att vara uppmärksam på mottagningars öppettider, i närområdet men också längre bort.
– Djurägare behöver även överväga om djuret behöver vård. Försäkringsbolag har digitala tjänster som kan bedöma om det är läge att åka till veterinären., säger Pernilla Stridh.
Linda Loftås med familj köpte hund under pandemin – hör henne i klippet nedan