Stor satsning ska hjälpa barn med autism

Uppdaterad
Publicerad

Autism, Aspergers syndrom och ADHD är det allra vanligaste som lärare ställer frågor om. Därför startar Specialpedagogiska skolmyndigheten nu en treårig nationell satsning på att öka kunskapen hos lärare.

SVT Östnytts granskning om elever med autism och Aspergers syndrom har väckt starka reaktioner. Mejlen har strömmat in till redaktionen.

Föräldrar berättar om barn som rymmer, får panikattacker och depressioner. Till slut kollapsar barnen och blir sittande hemma, helt utan undervisning. Flera berättelser handlar just om det.

Elever med autism

Det handlar om barn som inte har fått någon undervisning under en hel termin, ibland under flera års tid.

”Min son har inte varit mer än ett par dagar i skolan den här terminen. Jag vet varken ut eller in. Jag arbetar och vet inte hur länge till jag orkar. Min son blir mer och mer deprimerad.”

Stod bakom skolan och darrade

Annica Thomsson berättar om de fyra år som hennes son Oskar var hemma från skolan. Hon beskriver det som ett helvete som tärde på hela familjen.

– Det började i fjärde klass. Jag upptäckte att han stod bakom skolan och bara darrade, så stressad var han och han ringde ofta hem. Så där höll det på länge. Tills han en dag föll ihop och sa att han inte orkade gå mer, säger Annica Thomsson.

I början fick föräldrarna läxor från skolan som de skulle hjälpa Oskar med, men under långa perioder var han helt utan undervisning.

Alla de mejl som strömmat in till SVT Östnytts redaktion från hela Sverige visar att han är långt ifrån ensam.

Var tredje har stannat hemma

Var tredje barn med autism har stannat hemma från skolan under en längre period eller regelbundet i vissa ämnen. Det visar en enkät som Autism- och Aspergerförbundet har gjort bland sina medlemmar.

– Det stämmer med den bild vi har, säger Thomas Ahlstrand, samordnare kring neuropsykiatriska funktionshinder på Specialpedagogiska skolmyndigheten.

Nu drar en treårig nationell satsning igång för att öka kunskapen om autism, adhd och Aspergersyndrom bland lärare, förskollärare och fritidspedagoger.

– Vi har tidigare jobbat med med rörelsehinder, syn- och hörselnedsättningar. Men det vi får mest förfrågningar kring är neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, säger Thomas Ahlstrand.

Ska få ökad kompetens

Nästan hälften av frågorna till skolmyndigheten handlar om det, om man räknar in de barn som har en kombination av andra funktionsnedsättningar.

Satsningen innebär dels att rådgivarna på skolmyndigheten ska få ökad kompetens om autism. Dessutom ska studiematerial, videoföreläsningar och länkar läggas upp på hemsidan spsm.se.

– Redan nästa år ska vi utveckla det så att det blir lättare att göra kompetensutvecklingar ute i verksamheten, säger Thomas Ahlstrand.

Det finns en nationell distansutbildning som har plats för 90 pedagoger per termin, men kön till den är lång. Målet är att göra flera regionala satsningar, liknande den som har gjorts i Östergötland.

Där är Finspångs kommun ett föredöme.

All skolpersonal utbildas

I Finspång får all personal inom skola, förskola och fritids en utbildning om autism. Läraren Johanna Regnell berättar att det som är bra för barn med autism är bra för alla barn.

– Jag riktar inte in mig på enskilda elever, utan jag försöker lyfta det till hela klassen.

Varje morgon går hon till exempel igenom dagen med eleverna. Hon skriver upp klockslag och sätter upp bilder på tavlan. Hon har märkt att det inte bara hjälper barnen som har autism utan att hela klassen blir lugnare.

– Många pedagoger suckar och tycker att det här tar lång tid, men man har så mycket att vinna och det ger så mycket tillbaka. När en förälder ringer och berättar att barnet har kommit hem glad. Eller när en elev kramar om mig och tackar för en bra dag. Då smälter man, säger Johanna Regnell.

Här kan du läsa delar ur några av de mejl som har kommit.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Elever med autism

Mer i ämnet